FAQ: AFAS Personal bankkoppeling

85% van de AFAS Personal-gebruikers wil zijn of haar bankrekening automatisch koppelen met AFAS Personal. Daarom heeft AFAS Personal een bankkoppeling gebouwd. Maar het gaat wel om je financiële gegevens. Die wil je veilig en voor jezelf houden. Daarom beantwoorden we hieronder veelgestelde vragen over de bankkoppeling van AFAS Personal. Heb je nog meer vragen? Stel ze gerust!

Geef je vragen en feedback aan ons door!

Meer informatie m.b.t. veiligheid en privacy vind je hier: www.afaspersonal.nl/veiligheid

Over de bankkoppeling

Welke informatie wordt door AFAS Personal opgehaald uit mijn internetbankieren met de bankkoppeling?

Dit is een Excelbestand met daarin de bij- en afschrijvingen van de afgelopen 12 maanden. Dit is hetzelfde bestand wat je anders handmatig had moeten downloaden om vervolgens weer bij AFAS Personal te importeren. Indien niet aanwezig in het Excelbestand, worden ook het rekeningnummer, de rekeningnaam en het actuele saldo opgehaald. 

Waarom blijft AFAS Personal niet de browser plugin (Bijwerk Assistent) gebruiken? 

De nieuwe koppeling werkt nog makkelijker en is vooral voor onze klanten die niet veel van technologie weten, eenvoudig te gebruiken.

Waarom werkt de bankkoppeling op dit moment alleen voor de SNS Bank?

We hadden in eerste instantie de bankkoppeling ook voor de ING Bank, ABN Amro, Rabobank geïntroduceerd, maar zij waren het hier niet mee eens. We zijn op dit moment met deze banken in gesprek om hen over te halen een onafhankelijke koppeling toe te staan. 

Veiligheid & Privacy

Veiligheid


Waarom moet ik inloggegevens van mijn bank invullen?

AFAS Personal automatiseert de handmatige handelingen die je moet doen om eerst in te loggen binnen internetbankieren, een bestand te downloaden om vervolgens dat bestand weer in AFAS Personal te importeren. Om dit te automatiseren log je via AFAS Personal in op jouw internetbankieren via een beveiligde verbinding.

Kan dat niet anders? Zonder inloggegevens?

Op dit moment helaas niet. Het liefste hadden we een bankkoppeling gemaakt waarbij dit niet nodig was (bijvoorbeeld via een API). Technisch gezien is dat te realiseren. Hier is echter samenwerking met de banken voor nodig, en de banken zijn hier nog niet aan toe (zie ook deze vraag). Dit gaat de komende jaren echter zeker veranderen.

Hoe weet ik dat AFAS Personal niet meer gegevens ophaalt dan dat jullie zeggen dat je doen?

AFAS Personal heeft dit door een onafhankelijke derde partij laten onderzoeken en testen (Pine Digital Security). Hierin staat duidelijk dat AFAS Personal precies doet wat ze zegt, en niet meer. De banken hebben dit rapport van AFAS Personal ontvangen. Daarnaast beschikt AFAS over een ISO27001 certificaat voor informatiebeveiliging.

Slaat AFAS Personal jouw inlogcodes, wachtwoord of random reader gegevens op?

Nee, AFAS Personal slaat deze gegevens niet op. 

Heb ik een hoger risico op phishing of hacking als ik gebruik maak van de koppeling met banken van AFAS Personal?

Nee, dit blijkt ook uit het rapport van Pine Digital Security. AFAS Personal slaat deze gegevens niet op, gebruikt dezelfde authenticatie en heeft geen toegang tot overboekingscodes. Wel moet je als consument altijd goed opletten dat je daadwerkelijk op de site van AFAS Personal bent als je inlogt. Dit kun je controleren in de URL balk en hier moet een slotje voor de URL staan (controleer het SSL certificaat voor de beveiligde verbinding). 


Heeft AFAS Personal na het toevoegen van rekeningen altijd toegang tot mijn rekeningen?

Nee, om toegang te verlenen tot jouw rekeningen moet je elke keer opnieuw toestemming geven d.m.v. inlogcodes. AFAS kent de inloggegevens ook niet omdat ze deze niet opslaat. Je blijft dus zelf 'in control'. Belangrijk is ook om te melden is dat je bij het inloggen enkel inlogcodes gebruikt en dat met deze codes nooit geld overgemaakt kan worden.

Is het inloggen in mijn internetbankieren via AFAS Personal veilig?

Ja, AFAS Personal hanteert dezelfde veiligheidseisen als bijv. iDeal en zogenaamde payment service providers.

Kan AFAS Personal bij mijn geld?

Nee, de codes die je gebruikt om jouw rekeningen toe te voegen of bij te werken in AFAS Personal zijn inlogcodes en geen codes waarmee overboekingen kunnen worden gedaan.

Kan AFAS Personal alle gegevens in mijn internetbankieren inzien?

Nee,  AFAS Personal automatiseert alleen de handmatige handeling van het exporteren van een Excelbestand uit jouw internetbankieren omgeving en het importeren hiervan in AFAS Personal.

Moet ik de bankkoppeling gebruiken om AFAS Personal te kunnen gebruiken?

Nee. De bankkoppeling is op dit moment de makkelijkste manier om je rekening toe te voegen en bij te werken. Maar je kunt altijd ervoor kiezen om rekeningen handmatig toe te voegen en bij te werken. Jij blijft als gebruiker altijd 'in control'

Wat doet AFAS Personal met mijn data?

Helemaal niets, behalve jou het inzicht geven wat je nodig hebt. Jouw data wordt NIET gebruikt om geld aan te verdienen of om te delen met anderen. AFAS Personal heeft geen enkel business model m.b.t. analyse of informatieverkoop van data van onze gebruikers. Ook niet de geanonimiseerde of pseudo-geanonimiseerde of geaggregeerde data. Lees hier ook meer over onze veiligheids- en privacymaatregelen.

Samenwerking banken

Waarom doet AFAS Personal dit niet in samenwerking met de banken?

Voor zakelijke rekeningen heeft AFAS op dit moment al digitale koppelingen met de ING Bank, ABN AMRO en de Rabobank (nog niet met SNS Bank, omdat deze bank dat nog niet aanbiedt). Deze koppelingen werken met de boekhoudsoftware van AFAS.
AFAS Personal heeft er de afgelopen zes jaar alles aan gedaan om tot een samenwerking te komen met de banken voor de consumenten. Wij vinden het raar dat consumenten deze koppeling niet kunnen krijgen en willen financieel inzicht zo makkelijk mogelijk maken voor iedereen. Bijna alle banken hebben dit alleen tot nu toe tegengehouden. Er komt echter Europese wetgeving aan (PSD2, voor de liefhebber) die het verplicht gaat maken om een makkelijke koppeling (een API) aan te bieden aan consumenten. Dit kan echter nog jaren duren. AFAS Personal wil hier -in jouw belang- niet op wachten en heeft onafhankelijk van de banken een koppeling gebouwd. Alle banken zijn hiervan ook op de hoogte.

Wat was de reactie vooraf over de koppeling van de banken?

Vóór de introductie van de bankkoppeling heeft AFAS Personal alle vier banken waarvoor een koppeling gemaakt is, ingelicht over de plannen én de uitwerking. De afgelopen jaren zijn hier veelvuldig persoonlijke gesprekken over gevoerd op directieniveau met alle banken en met het bestuur van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de Betaalvereniging. 
AFAS Personal heeft ook geprobeerd om in overleg met de banken een duidelijk beleid te communiceren over de koppeling. Dit om zo min mogelijk onduidelijkheid te hebben naar onze gebruikers en klanten van de bank. Vooraf is daar spaarzaam op gereageerd en was de reactie als volgt:

  • De ING Bank en ABN AMRO hebben naar AFAS Personal gecommuniceerd dat zij geen voorstander zijn van het invullen van inloggegevens op de site van een derde partij (zoals AFAS Personal). Tegelijkertijd zijn ze benieuwd naar de reacties van hun klanten op een koppeling.
  • Rabobank en SNS Bank hebben vooraf, ondanks herhaaldelijk aandringen, niet officieel gereageerd op onze voorstellen.
Wat is het standpunt van ING Bank over deze koppeling na introductie?

De ING Bank is het niet eens met het uitvragen van de inloggegevens door AFAS Personal en heeft daarom een kort geding aangespannen tegen AFAS. AFAS heeft dit kort geding helaas verloren en is daarom gestopt met de bankkoppeling. We blijven met hen in gesprek over een koppeling.

Wat is het standpunt van Rabobank over deze koppeling na introductie?

Rabobank heeft in communicatie naar hun klanten laten weten dat zij vinden dat hun klanten inloggegevens niet mogen invullen op de sites van derden en hebben daarom aan AFAS gevraagd om te stoppen met de bankkoppeling. Omdat AFAS op zoek is naar een constructieve oplossing hebben we de koppeling stopgezet en zijn we in gesprek over een gezamenlijke koppeling. 

Wat is het standpunt van ABN AMRO over deze koppeling na introductie?

ABN AMRO heeft naar AFAS Personal gecommuniceerd dat zij geen voorstander in van het invullen van inloggegevens op de site van een derde partij en hebben daarom aan AFAS gevraagd om te stoppen met de bankkoppeling. Omdat AFAS op zoek is naar een constructieve oplossing hebben we de koppeling stopgezet en zijn we in gesprek over een gezamenlijke koppeling. 

Wat is het standpunt van SNS Bank over deze koppeling na introductie?

SNS Bank heeft aangegeven aan AFAS Personal dat zij zullen afwachten wat de reactie van de markt is op de koppeling, tot die tijd blijft de koppeling in de lucht.

Wat vinden toezichthouders en consumentenorganisaties van deze koppeling?

Alle partijen die iets te maken hebben met consumentenrechten (zoals de Consumentenbond, Wijzer in Geldzaken en het Nibud) en betalingsverkeer (Betaalvereniging Nederland en NVB) hebben we vooraf op de hoogte gesteld van onze plannen. Deze partijen juichen toe dat er initiatieven worden genomen om het financieel inzicht van de consument te verhogen. 

Waarom maken de banken deze koppelingen zelf niet beschikbaar voor consumenten?

Omdat er voor hen geen geld mee verdiend wordt. Daarom krijgt dit nog geen prioriteit. Over enkele jaren zullen ze verplicht zijn om mee te werken aan een koppeling vanwege de nieuwe PSD2-wetgeving.

Is de huidige koppeling de beste oplossing? 

Nee, AFAS Personal wil uiteindelijk een nog simpelere oplossing waarbij je AFAS Personal, net zoals jouw mobiele bankapp, eenmalig toestemming geeft om alleen-lezen toegang te krijgen tot de meest actuele data. Het koppelen via de inloggegevens is wat ons betreft een tussenoplossing. Een definitieve oplossing zou bijvoorbeeld in de vorm van een API-koppeling kunnen. Hiervoor blijven wij actief de samenwerking met de banken in Nederland zoeken om dit goed te kunnen doen voor jou als consument. Alleen dan kunnen wij jou pro-actief op de hoogte houden van jouw geldzaken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan updates over budgetten die overschreden worden en roodstand op je lopende rekening die je kunt oplossen met spaargeld.

Waarom moet ik mijn random reader gebruiken en kan ik niet inloggen met mijn 5-cijferige pincode van mijn mobiele internetbankieren app op mijn telefoon?

Dit is omdat de banken dit helaas nog niet mogelijk gemaakt hebben. Technisch gezien zou dit wel kunnen.

Waarom kan ik niet eenmalig toestemming geven waarna ik altijd een up-to-date overzicht heb?

Dit is omdat de banken dit helaas nog niet faciliteren. Technisch gezien zou dit kunnen, maar daarvoor wil AFAS Personal samenwerken met de banken.

Waarom zijn er wel koppelingen voor zakelijke rekeningen met boekhoudsoftware, maar is dit er nog niet voor consumenten?

Voor consumenten is dit nog niet mogelijk gemaakt door de banken. Dit gaat op termijn wel komen. Met de huidige koppeling zetten wij de eerste aanzet tot een automatische koppeling die ook voor andere partijen mag gelden die zich bezig houden met persoonlijke financien.

Over AFAS Personal en AFAS Software

Waarom biedt AFAS het huishoudboekje gratis aan?

AFAS Software BV verdient geld met haar zakelijke software. Hiermee draaien we op een gezonde manier winst. Er hoeft geen geld verdiend te worden met AFAS Personal. AFAS Personal is bedoeld om de naamsbekendheid van AFAS op een maatschappelijke manier te verhogen en een unieke waarde toe te voegen voor onze klanten.

Wat is AFAS voor een bedrijf?

AFAS Software is een Nederlands familiebedrijf wat automatiseringssoftware maakt voor (meer dan 10.000) bedrijven. Voorbeelden van klanten die op AFAS Software draaien zijn: Jumbo, C1000, Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de Belastingdienst. Daarnaast verwerkt AFAS Software meer dan een miljoen belastingaangiftes per jaar en worden via onze software meer dan 1,6 miljoen loonstroken per maand verstrekt.
AFAS Software is ISO/IEC 27001 en ISO 9001 gecertificeerd. Dit zijn certificeringen die de informatiebeveiliging en kwaliteitsmanagement waarborgen.

Verdient AFAS Personal helemaal geen geld? 

Jawel, met de betaalde Plus versie van AFAS Personal betalen consumenten voor een uitgebreide versie van onze software. Deze versie maken wij samen met het Nibud. Ook bedrijven die AFAS Personal aanbieden aan hun klanten als tool om inzicht te krijgen in hun geldzaken betalen per Plus-account.